23/9/2024
Marie Nygaard Sørlien, Henrik Nilssen Dale og Vilde Friis Ruud

Hvert valg bringer med seg påstanden: Partiet som klarer å mobilisere de unge velgerne, vinner valget. Nå driver Demokratene en intens valgkamp for å få dem til å møte opp ved valgurnene.

Med under 50 dager igjen til valget i USA og forhåndsstemmingen godt i gang, har det politiske landskapet i USA sjelden vært mer intenst. Fra haitiske innvandrere feilaktig anklaget for å spise hunder og katter i Springfield, Ohio, til “Trump Hates Taylor”-utsagn og enda et tilsynelatende attentatforsøk på Donald Trump. Kaotiske nyhetssaker og KI-genererte bilder, tweets, “Truths” og TikTok- trender preger valgkamp-feeden i sosiale medier.

Med drahjelp fra popikoner som Taylor Swift og Billie Eilish har Kamala Harris fått et løft i kampen om presidentembetet. Men utfordringen gjenstår: Unge velgere møter sjeldnere opp enn eldre ved valgurnene.

Harris gikk seirende ut av TV-debatten

TV-debatten har de siste årene blitt kritisert for å være mer en formalitet enn en arena for reell debatt som vinner velgere. Debatten fikk brått en større betydning etter Bidens katastrofale opptreden i juni. Selv om meningsmålingene først viste små endringer, førte Bidens exit til en helt ny æra for Demokratene.

Det var knyttet stor spenning til Harris’ første debatt mot Trump. Ifølge CNN mente 63 prosent av seerne at Harris gikk seirende ut. Nettstedet FiveThirtyEight har etter TV-debatten gitt Harris en ledelse med 2,9 prosentpoeng over Trump. Det er også verdt å merke seg at Harris’ omdømme har bedret seg betydelig: for en måned siden svarte 37,1 prosent at de så positivt på hennes kandidatur. Tallet har nå økt til 46,6 prosent. Tross den økte populariteten, er det fremdeles en like stor prosentandel som oppgir at de ikke har sansen for Harris. Nyhetsnettstedet Axios har kalt dette en “polling renaissance.”

Over 67 millioner amerikanere så debatten på TV. I tillegg har snutter og utklipp fra debatten spredt seg i et voldsomt tempo på plattformer som TikTok og Instagram, der avsenderne selv styrer vinklingen. Regner man med etterspillet i digitale kanaler, har hundrevis av millioner fått med seg deler av det som foregikk i TV-studioet. Harris-kampanjen, som har brukt flere måneder på å bygge opp en solid følgerbase i sosiale medier, brukte også denne muligheten godt til å forme etterlatt inntrykk hos sine følgere. Dette er spesielt viktig for de unge velgerne, som i større og større grad henter nyhetene sine kun fra sosiale medier-plattformer.

Popstjerner til nytte og besvær

En nesten like stor nyhet som selve debatten, var superstjernen Taylor Swifts offentlige støtte til Harris-kampanjen. Nyheten kom kort tid etter at KI-genererte bilder av Swift iført en t-skjorte med teksten “Taylor wants you to vote for Donald Trump” florerte på nettet. Noe som trolig provoserte popstjernen.

Etter støtten fra Swift har reaksjonene ikke latt vente på seg. Flere konservative profiler, som tidligere Fox News- kommentator Megyn Kelly, uttalte “Fuck Taylor Swift,” for ikke å glemme Trumps hyppig siterte melding på sitt eget nettsted Truth Social: “I HATE TAYLOR SWIFT.”

Trump legger ikke skjul på sine følelser mot artisten Taylor Swift (Skjermdump: Variety)

Det er ikke vanskelig å forstå at Swifts offentlige støtte bekymrer republikanerne.  For dit Swift går, følger de unge etter.

“Swifties”-fans over verden er kjent for å følge nøye med alt artisten sier og gjør. Nesten en fjerdedel av de unge som så debatten har sagt at Swift sin støtte ville ha en større påvirkning på valget enn selve debatten.

Etter at Swift dele en lenke på sin Instagram-profil med sine 284 millioner følgere, besøkte over 400 000 mennesker nettstedet vote.gov, der man registrer seg for å stemme. Dette er mer enn 13 ganger så mange besøkende som på en vanlig dag. Da Swift sist oppfordret velgere til å registrere seg, på National Voter Registration Day i 2023, så man en økning i 23 prosent på antall stemmeregisteringer sammenliknet med merkedagen året før.

Taylor Swift erklærer sin støtte til Kamala Harris på Instagram (Skjermdump @taylorswift)

Trump har flere grunner til å være bekymret. Swift sitt nøkkelsegment er en av velgergruppene som republikanerne sliter mest med å nå, nemlig unge kvinner. I en meningsmåling fra januar 2023 definerte 42 prosent av unge kvinner seg som liberale målt mot kun 25 prosent av unge menn. Det er det største skillet målt mellom kjønn på flere år, ifølge nettstedet Vox.

Flest unge velgere sier at de vil støtte Harris

I skrivende stund har Harris en solid ledelse blant unge amerikanere. Ulike meningsmålinger viser at om valget hadde vært i dag, ville Harris ha fått mellom 50 til 60 prosent av de unges stemmer. Oversikten under inkluderer unge i alderen 18 til 29 år og noen steder 18 til 34 år. På den andre siden viser målingene at 34 prosent av de unge i snitt støtter Trump.

Flere meningsmålinger viser at Kamala Harris har taket på de unge. (Kilde: Fulcrum, 2024)

Så burde ikke valgseieren være i boks for Harris? Problemet er at denne velgergruppen sjelden er til å stole på og at mange av dem ikke dukker opp på valgdagen. Før 2016-valget sa ni av ti unge at de var opptatt av politikk og åtte av ti oppga at de skulle stemme. Etter valget viste fasiten at kun fire av ti velgere under 29 år brukte stemmeretten.

I 2020-valget økte valgdeltakelsen blant unge med over 11 prosentpoeng, da over halvparten av stemmeberettigede amerikanere under 29 år stemte. Aldri før har så mange unge velgere stemt. Til sammenligning stemte åtte av ti av de over 60 år.

Med et snitt på mellom 55 og 62 prosent de siste presidentvalgene i USA, er det mye å hente om man klarer å få flere av kjernevelgerne sine til å stemme. De neste ukene vil vise om Harris faktisk klarer å utnytte entusiasmen i partiet og konvertere engasjementet som sprer seg i sosiale medier. Mens Trump på sin side ser ut til å forsøke å maksimere antallet hvite velgere, er det avgjørende for Harris å mobilisere både flere unge, kvinner og minoritetsvelgere.

Kilde: CIRCLE – Center for Information & Research on Civic Learning and Engagement

Vinner håpet eller frykten?

Mens Trump har basert kampanjen sin på frykt og usikkerhet, har Harris og visepresidentkandidat Tim Walz valgt en annen tilnærming. Nå er det håp og feelgood som gjelder. Med morsomme TikTok-videoer, bruk av trender og et språk som treffer de unge, har de klart å skape et positivt budskap som står i sterk kontrast til Trumps mer dystre retorikk. Som Harris selv sa under debatten: “Clearly, I am not Joe Biden, and I am certainly not Donald Trump. And what I do offer is a new generation of leadership for our country.”

Dette ser ut til å ha truffet mange unge velgere. Fra et historisk lavpunkt for ung entusiasme rundt årets valg, sier nå hele 43 prosent at de er mer tilbøyelige til å stemme med Harris som Demokratenes kandidat.

Men spørsmålet gjenstår: Vil de unge velgerne faktisk møte opp og sikre nok stemmer til Harris i november? Det kommer til å bli et tett løp, og kun få stemmer kan avgjøre om håpet vil trumfe frykten i november.