2/7/2024

Innlegget ble først publisert i VG.

Skrevet av Christian Laland, fung. daglig leder i Pressure og Marie Nygaard Sørlien, seniorrådgiver

Avsløringene om omfattende spredning av villende informasjon og propaganda hos Sverigedemokraterna bør få alarmklokkene til å ringe – kun ett år før stortingsvalget.

For vi ser det i Norge allerede. Kanskje spesielt på TikTok, hvor påstander, ofte hentet fra redaksjonelle debattflater, tas ut av kontekst og brukes som sannhetsvitner for ulike politiske budskap.

Svært ofte publiseres denne type innhold fra anonyme kontoer, som vi egentlig ikke vet hvem som står bak.

Når skal de norske trollene frem i lyset?

I flere år har det innvandringskritiske partiet på ytre høyrefløy i Sverige nektet for å spre villende informasjon og propaganda gjennom såkalte trollfabrikker.

Nylig kunne en «undercover»-reporter i TV4 avsløre at det finnes et omfattende trollfabrikkmaskineri i partiets egen kommunikasjonsavdeling.

Trollfabrikker er med andre ord tettere på oss enn det vi tror.

Ifølge TV4 har de 23 ulike hemmelige kontoene som SD har administrert en samlet følgerbase på over en kvart million, og de publiserte innleggene på profilene har til sammen over 27 millioner visninger.

Og det kun i løpet av de tre månedene TV4 dekket saken.

Fenomenet med trollfabrikker – større eller mindre påvirkningsoperasjoner gjennom opprettelse av falske brukerkontoer og «boter» i sosiale medier – er ikke nytt.

Allerede i 2017 innrømmet Facebook, Google og Twitter at russisk desinformasjon nådde millioner av amerikanere under valgkampen gjennom annonser, videoer og automatiserte innlegg.

Selv om trollfabrikker handler om å systematisk bruke falske profiler, trenger ikke nødvendigvis innholdet eller sakene å være falske.

I like stor grad handler det om å skape støy, vri om vinklingen eller forsterke enkelte meninger og holdninger, gjerne plantet mot konkrete målgrupper og spredd med høy frekvens.

Noe av suksessoppskriften fra de russiske trollfabrikkene har vært å fyre opp debatten på begge sider for å skape kaos og forvirring.

Dagens teknologi er en helt annen enn hva som var tilfellet da russiske trollfabrikker rettet sin oppmerksomhet mot Hillary Clinton i 2016.

Noe av suksessoppskriften fra de russiske trollfabrikkene har vært å fyre opp debatten på begge sider for å skape kaos og forvirring.

Dagens teknologi er en helt annen enn hva som var tilfellet da russiske trollfabrikker rettet sin oppmerksomhet mot Hillary Clinton i 2016.

De tilfellene man kjenner til, som nå på Sverigedemokratenes eget partikontor, er ofte mislykket, nettopp fordi de er avslørt. Trollfabrikker er med andre ord nødt til å være usynlige for å være effektive.

I Norge ser vi det allerede i alle kanaler, kanskje spesielt på TikTok, hvor påstander, ofte hentet fra redaksjonelle debattflater, tas ut av kontekst og brukes som sannhetsvitner for ulike politiske budskap.

Og svært ofte publiseres denne type innhold fra anonyme kontoer, som vi egentlig ikke vet hvem som står bak.

I Sverige står altså et av de største partiene bak en omfattende og profesjonell trollfabrikk.

Det betyr at det også er stor sannsynlighet for at det finnes lignende aktivitet her til lands. Spørsmålet er bare når de norske trollene kommer frem i lyset.

Det bør få alarmklokkene til å ringe, når vi nå bare er ett år unna stortingsvalget.