Kamala is a brat
8/8/2024
Marie Nygaard Sørlien og Vilde Friis Ruud

Rett etter den katastrofale presidentdebatten mellom Joe Biden og Donald Trump begynte en video av Kamala Harris å sirkulere på X. Den virale snutten som starter med at visepresidenten ler og sier «You think you just fell out of a coconut tree?» etterfulgt av et limegrønt filter med teksten «brat», etter artisten Charli XCXs store sommerhit-album med samme navn, startet stormen.  

🥥🌴-snutten og Harris sin dype latter, som egentlig begynte som et angrep fra republikanerne, ble raskt omfavnet og elsket av tusenvis av unge demokrater i sosiale medier. Da Charli XCX selv erklærte på X at «Kamala is brat» og de offisielle kontoene raskt ble endret i samme stil, var det gjort. Haugevis av memes, limegrønne TikTok-videoer og millioner av innsamlede kampanjedollar senere, har Harris i løpet av juli blitt gjenfødt som et ekte cool girl-ikon.  

Video: @ryanlong03 via X

En stor snuoperasjon fra Harris’ kampanjeteam


Det positive engasjementet i sosiale medier har ikke tilfeldig «falt ned fra et kokosnøttre». Kampanjeteamet rundt Harris har på imponerende vis klart å treffe blink med en god blanding av ironi, kort språk og en stil som minner om det beste fra 2000-tallets internettkultur. En snuoperasjon som fortjener stor ros.

Hvorfor funker det?

Timingen er topp, balansen er god og kanalforståelsen enda bedre. Da «Sleepy Joe» rotet det til og Demokratenes negative «anti-Trump»-budskap ikke fungerte, trengte de noe nytt. Harris, som ikke er kjent for å være politikeren med mest «rizz», kunne nå presenteres med egenskaper som det motsatte av Biden og Trump: som ungdommelig, optimistisk og med masse ny og positiv energi.

Memes er i seg selv ikke en vinneroppskrift


Tidligere i vår forsøke Biden-teamet seg med memes-kampanjen «Dark Brandon». Et forsøk på å svare på angripende MAGA (Make America Great Again)-memes, som siden 2016 har florert i sosiale medier både av og til støtte for Trump. Det funket ikke. Det passer ikke personligheten hans, og telefaks og brevdue var for Biden dessverre ikke aktuelle kanaler i valgkampen. På samme måte som at Erna Solberg kan danse og snakke om ananas på pizza på TikTok, funker det ikke for Støre, samme hvor hardt han prøver, selv med Jägermeister i påskeegget, ettersom TikTok ikke er «hans» kanal.

I skjæringspunktet mellom populærkultur, digitale flater og politisk kommunikasjon er det lett å trå feil. Innholdet må være ekte, men ikke så ekte at en selv lener seg for mye inn i trendene skapt av andre. Det må være selvsikkert, men ikke arrogant. Det må skje raskt, men være strategisk og gjennomtenkt.

Skjemdump: joebiden.com

Harris byr opp til Walz

Harris-kampanjens momentum fortsetter denne uka med stor entusiasme rundt valget av Minnesota-guvernør Tim Walz som «running mate». Walz, som blant annet har innført sterke statlige beskyttelser for abort etter opphevelsen av høyesterettsdommen Roe v. Wade i 2022, er i tillegg til sin progressive politikk kjent for sin uredde kritikk av Trump-kampanjen.  

Under et TV-intervju i juli kalte Walz Trumps budskap for «weird», blant annet når det kommer til frihet: «You know there's something wrong with people when they talk about freedom: freedom to be in your bedroom, freedom to be in your exam room, freedom to tell your kids what they can read. That stuff is weird».

Harris-kampanjen og flere sentrale demokrater kastet seg raskt over «weird»-karakteristikken, og har flittig brukt beskrivelsen om Trumps politikk i debatter, nyhetssendinger og sosiale medier de siste ukene. Talemåten har også blitt omfavnet av velgerne som en morsom og direkte kritikk som det er lett for vanlige folk å relatere til.

Hvis man skal bedømme Harris sitt noe overraskende valg av Walz som kompanjong etter responsen i sosiale medier, har demokratene funnet riktig mann til jobben. Entusiasmen er merkbar, og flere sammenligner grasrotengasjementet til Harris-Walz med noe man ikke har sett siden Obamas første kampanje i 2008.  

Skjermpdump: @Geeksylvania via Reddit

Men holder det til valgseier?

Alle trender dør på et tidspunkt. Når internettskapte fenomener beskrives, analyseres og rives fra hverandre, pleier det å være et tydelig tegn på at en trend er over. Boomere har hengt seg på og kommersielle aktører skviser ut det siste som er igjen av moroa. Da forsvinner engasjementet fra de unge like fort som det ble til.  

Det er nok både Harris sitt kampanjeteam også smertelig klar over.  

Den viktigste oppgaven for Team Kamala-Walz fremover blir å fastholde engasjementet, bruke det til å bygge politisk posisjon og konvertere entusiasmen til lojale støttespillere som vil stemme i november. Mange trender og memes skal oppstå - og passere - før den tid.  

Nå gjelder det å definere hvem Harris er for det amerikanske folket før Trump gjør det.