Du har kanskje fått med deg prat om appen Clubhouse i det siste? Hva er egentlig denne appen? Hvem bruker den? Og bør du sjekke den ut selv?
Kort fortalt: Clubhouse er en slags krysning mellom radio, podkast og videochat. Du kan prate med folk eller lytte til samtaler. Det er kun lyd, ikke video, og alt foregår direkte. Når noe er sagt er det også borte. Man kan ikke spole eller gå tilbake i samtalen.
Clubhouse ble lansert i USA i april 2020. Her i Norge har appen fått en hype de siste tre-fire ukene, og så langt i februar troner appen på topp i App Store. I hele verden har appen over 8 millioner brukere, men det er uvisst hvor mange norske brukere som finnes. Det eneste vi vet, er at de fleste ikke er der. Vår observasjon så langt er at de norske brukerne domineres av politikere, journalister, influencere og kommunikasjonsfolk.
Distrikts- og digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland har vært svært aktiv og har gjennomført en rekke samtaler om digitalisering og distriktsutvikling med hundrevis av deltakere.
Hvem som helst kan opprette et rom, som det kalles, på Clubhouse. Mange gir rommet et tema eller en tittel som gir en retning for samtalen. Vedkommende Den som oppretter rommet blir moderator, og har med det mulighet til å snakke til tilhørerne. Moderatoren kan invitere lyttere «opp på scenen», og på den måten kan hvem som helst be om ordet og delta i samtalen med sine innspill, kommentarer eller spørsmål.
Veien inn på Clubhouse er ikke helt sømløs. Appen opererer nå med en «invite only»-strategi, så for å bli med i klubben trenger du en invitasjon fra en av brukerne.
Vi i Pressure og Kruse Larsen har testet Clubhouse de siste ukene. Sist mandag arrangerte vi vårt første rom da vi inviterte til politisk lunsjprat om stortingsvalget 2021.
Samtalen var god, innspillene fruktbare og spørsmålene interessante. I motsetning til et kommentarfelt på Facebook eller en tråd på Twitter, så representerer Clubhouse – hvor du kun kan kommunisere med din egen stemme og under ditt eget navn – noe annet. Kanskje er det derfor det foreløpig er lite trolling, kjekling og annet man ofte ser i de andre digitale kanalene? Eller så kan det selvsagt ha noe med at Clubhouse har 8 millioner brukere og Facebook nesten 2 milliarder brukere.
Mange mener at Clubhouse kommer til å fyke rett opp og tilsvarende raskt ned igjen, spesielt når samfunnet åpner opp etter koronadvalen og vi kan føre samtalene våre fysisk igjen. Det skal ikke vi mene så mye om. Og vi vil ikke anbefale noen å legge en strategi for de neste fem årene på Clubhouse.
Men akkurat nå finnes det spennende, lærerike og morsomme samtaler på Clubhouse. Og du skal ikke se bort ifra at vi snart er tilbake med en ny politisk samtale på klubben! Vil du ha en invitasjon? Ta kontakt med oss – det ordner vi!