Hvorfor bør du tenke på Employer Branding?
Foto:
Sosiale medier
16/3/23
No items found.


Rekordlav arbeidsledighet i Norge betyr at dragkampen mellom arbeidsgivere er større enn noensinne. Hvordan kapre oppmerksomheten til potensielle arbeidstakere i dagens arbeidsmarked? Hva er de viktigste konkurransefortrinnene til akkurat din arbeidsplass, som kan brukes strategisk i kommunikasjons- og rekrutteringsarbeid?  


Employer Branding, som ikke så enkelt kan oversettes til norsk, handler om markedsføringen arbeidsgivere gjør for å øke bevissthet og attraktivitet inn mot både eksisterende og nye arbeidstakere. Det er mer enn et fancy buzzword, og handler om hvordan du og din arbeidsplass kan differensiere seg i kampen om de beste folka, de smarteste hodene, de nyutdannede talentene og den riktige kompetansen. Konkurransen er knallhard. Skiller du deg ikke ut som en attraktiv arbeidsgiver, kan du lete lenge etter din neste stjernesignering.

Å bygge et sterkt Employer Brand vil ikke bare gjøre virksomheten i bedre stand til å tiltrekke ny kompetanse, det kan også bidra til å beholde dine beste ansatte. Ganske enkelt handler det om å jobbe aktivt for å skape stolthet rundt arbeidsplassen. De beste ambassadørene, er fornøyde ansatte som snakker varmt om jobben og arbeidsplassen til venner og bekjente. Dette prinsippet gjelder også i digitale kanaler. Er virksomheten din god på å profilere seg digitalt, kan de stolt vise frem jobben sin gjennom likerklikk, kommentarer og delinger, som igjen vil spre seg videre til deres nettverk. En god Employer Branding-strategi bør ta for seg aktiviteter både i virksomhetens egne kanaler, men også undersøke muligheten for å la ansatte bygge profiler gjennom sine private kanaler – for eksempel ved bruk av LinkedIn.

I Pressure har vi god erfaring  med å jobbe strategisk med flere oppdragsgivere, hvor Employer Branding er en viktig del av arbeidet med profilering og økt synlighet. Har du vurdert  hvordan Employer Branding kan være en del av kommunikasjonsarbeidet til virksomheten din i tiden fremover? Sammen kan vi  tenke ut kreative tiltak som kan markedsføres i deres digitale kanaler gjennom året.

Employer Branding-kommunikasjon kan være alt fra lavterskelaktiviteter, som nye ansattbilder og enkle biografier på nettsiden, til større aktiviteter som en langsiktig strategi, rekrutteringskampanjer og målrettet arbeid i sosiale medier.

Pressure kan bistå små og store virksomheter med:

  • Foto av ansatte, ledergrupper og styrer
  • Bygge opp og lage strategier for LinkedIn-profiler - både bedriftssider og sider for ledere og talspersoner
  • Kurs i bruk av sosiale medier til Employer branding
  • Innholdsproduksjon som videoinnhold, artikler og grafikker
  • Visuell profil og oppgradering av nettside
  • Rekrutterings- og medlemskampanjer
  • Målrettet distribusjon av annonser - så dere treffer akkurat de menneskene dere er på jakt etter

Ser du etter nye ansatte, og er nysgjerrig på hvordan dere kan jobbe med å bygge virksomhetens posisjon og profil opp mot eksisterende og nye ansatte? Eller kanskje de ansatte har blitt litt eldre siden sist det ble tatt nye ansattbilder, og det er på tide med en oppgradering?

Ta kontakt med oss på post@pressure.no.

Har du spørsmål?
Ta kontakt med
Del
Flere saker
Foredrag: Hva bør norske virksomheter lære av det digitale valget i USA?
Reisebrev fra USA
Fra memes til makt
Statsbudsjettet 2025: Slik blir du sett, hørt og forstått i digitale kanaler