Det er under to uker til verdenes viktigste valg, og meningsmålingene viser dødt løp. Ifølge fivethirtyeight er det lille forspranget Harris har hatt, borte, og Trump har en knapp ledelse i tre av vippestatene.
Det betyr at både Team Harris og Team Trump forsetter å intensivere jakten på de viktige vippestat-stemmene. Med få TV-debatter og offentlige dueller, har skreddersydde budskap, målrettede aktiviteter og kreativt innhold i sosiale medier blitt en sentral del av kandidatenes valgkampstrategi.
Kommer Gen Z til å redde Kamala Harris?
Kamala Harris, som fikk en skikkelig boost i sommer med “brat summer”, fortsetter å fri til Gen Z på TikTok og til unge kvinner gjennom blant annet besøk i podkasten “Call Her Daddy”. Harris-kampanjen startet med et voldsomt engasjement og en offensiv mobilisering knyttet til positive følelser, håp og fremtidstro hos Demokratene.
Harris-teamet bruker humor, er på de siste trendene og produserer hundrevis av memes. Gjennom egne “offisielle uoffisielle” kampanjekanaler, som er laget kun for å treffe den yngste velgergruppen, bygges Harris opp som ung, snill, kul og hipp. En merkbar utvikling i kommunikasjon er at det stadig publiseres mer anti-Trump-innhold i Demokratenes kanaler. Det kommer også oftere flere kritiske spørsmål om hva som egentlig er Harris’ prosjekt og hvordan hun skiller seg fra Biden. Vil innsamlingsrekorder, abortspørsmålet og støtte fra popikoner som Taylor Swift og Beyoncé trekke nok kvinner og unge til valgurnene i vippestatene?
Musk frister med millioner for å rekruttere Trump-stemmer i vippestatene
For Donald Trump var kampanjen fra start preget av en mer dyster dommedagsfortelling. Fokuset har vært å mobilisere velgere rundt kampen mot de som har vært ute etter å ta ham. Og det er jo ikke akkurat få. Trump-teamet bruker mye tid i kanaler som retter seg direkte inn i mannosfæren, og benytter alle anledninger og plattformer til å snakke ned “radikale, comrade Kamala”. Trump har den siste tiden også fått god drahjelp fra Elon Musk. Musk har satt i gang en omfattende vervekampanje, gjennom sin nye politiske aksjonsgruppe America PAC. Her betaler han alle velgere i vippestatene som signerer et pro Trump-opprop, og deler hver dag frem til valget ut 1 million dollar til tilfeldige folk som skriver under. Mens Trump selv ser ut til å være opptatt med et McDonalds-stunt, undersøkes det om opplegget til Musk i det hele tatt lovlig.
Men hva kan norske virksomheter lære av den amerikanske presidentvalgkampen? Marie Nygaard Sørlien, seniorrådgiver i Pressure, tar turen den viktigste vippestaten av dem alle, Pennsylvania, for å høre fra strategene bak de mest virale og effektive annonsene, innleggene og stuntene. På valgnatta er Marie, Vilde Friis Ruud og Kåre R. Aas til stede i Washington D.C, for å følge valgdramaet helt til siste slutt.
Vil du lære mer om hvordan noen av verdenes beste kampanjeteam jobber med engasjement og mobilisering?
Vi kommer tilbake med ferske analyser og tanker om hva de amerikanske trendene har å si for det politiske landskapet her hjemme. Send oss en e-post på marie.soerlien@pressure.no for å høre mer.