Nyheter, virale filmer, memes og meningsløse debatter – stort sett alle av oss er innom sosiale medier i løpet av en dag. Men bør toppledere bruke tid på sosiale medier i jobbsammenheng? Er det egentlig lønnsomt?
Svært få norske ledere bruker sosiale medier til å kommunisere med ansatte og samfunnet for øvrig. Pressure har analysert de 50 største selskapene i Norge, og det viser seg at kun to av femti topplederne har en profil i sosiale medier. Sammenligner man med politiske ledere og ledere i organisasjonslivet, er private bedrifter kraftig underrepresentert når det kommer til tilstedeværelse i sosiale medier.
I 2019 gjennomførte Brunswick’s Connected Leadership en undersøkelse som viser at svært mange ledere er offline når en stor andel av kunder, ansatte og investorer er online. Folks tilstedeværelse og bruk av sosiale medier øker, og forventningen til lederes synlighet og tilstedeværelse øker tilsvarende. For eksempel viser undersøkelsen at ansatte foretrekker å jobbe for en toppleder som er synlig i sosiale medier i jobbsammenheng.
Vår hypotese er at mange kvier seg for å bruke mye tid på sosiale medier i en travel jobbhverdag. Det trenger ikke nødvendigvis være så krevende eller kostbart å komme i gang. Ofte kan man begynne med det man allerede kan og har tilgjengelig. Men det er viktig at man forstår at de ulike kanalene i sosiale medier er noe annet enn å sende ut en pressemelding. Hver kanal har sine egne spilleregler, særegenheter og muligheter.
Og ikke minst: Det er viktig å forstå at det som publiseres i sosiale medier kan ha en slagkraft og potensielt treffe mange mennesker. Kanskje fikk du med deg Tesla-sjefen Elon Musk sin Twitter-rant for noen uker tilbake? Tesla-aksjen raste med over 12 prosent etter en rekke tweets fra Musk. Kort oppsummert: Alt som publiseres i sosiale medier må kunne bestå den klassiske VG-testen.
Vi har utviklet 10 råd for treffsikker, engasjerende og effektiv digital kommunikasjon. Les gjerne rådene, og ta kontakt med Pressure for flere råd eller konkret bistand.