Sensuren av Trump er farlig og feil
Foto:
Politikk
18/1/21
Christian Laland

USAs president Donald Trump er på rekordtid blitt utestengt fra majoriteten av verdens største sosiale medier. Det er feil medisin.

La oss først som sist gjøre det klinkende klart: Jeg støtter ikke president Trump eller det han står for. De siste årene har Trump vist seg som en virkelighetsfjern, maktsyk og uegnet verdensleder. Hans udemokratiske og totalitære metoder for å kontrollere demokrati og frie medier er feigt, og han har bidratt til å skape et mer splittet USA enn vi har sett på lenge.

Men sensur er ikke svaret.

Etter angrepet på den amerikanske kongressen, har flere sosiale medier valgt å utestenge presidenten fra deres plattform. Det er selvsagt deres rett å ty til slike virkemidler når de mener at deres retningslinjer blir brutt. Men farlige mennesker som Donald Trump må ikke sensureres – de må få utspille sin rolle i offentligheten, for verden å dømme.

Nå har Facebook, Twitter, YouTube og Snapchat, for å nevne noen, fjernet kontoene hans. Google melder at de kommer til å stoppe politiske annonser i forbindelse innsettelsen av Biden. Det er nok naivt å tro at en utestengning vil få Trump til å tie. Ingenting vi før har sett tyder på at han vil gi seg når han møter denne typen motstand. Tvert imot.

Fremover kan vi forvente at kommunikasjonen vil foregå i mørke ekkokamre fremfor ute i de etablerte mediene. Trump vil etter alle solemerker ikke gi seg med dette, men heller trekke til alternative medier for å spre budskapet sitt. Det lukkede høyreradikale nettverket Parler har vært nevnt og det samme har plattformen Gab. Begge forum med drøyere publikum, mer liberale retningslinjer og færre til å korrigere. Det er farlig.

Den eneste måten å bekjempe tyranner som president Donald Trump og forhindre at andre lik ham kommer til makten, er ved å la dem delta i den offentlige debatten slik at vi kan holde dem ansvarlige for det de sier og gjør. Da er ikke sensur veien å gå.

Har du spørsmål?
Ta kontakt med
Del
Flere saker
Foredrag: Hva bør norske virksomheter lære av det digitale valget i USA?
Reisebrev fra USA
Fra memes til makt
Statsbudsjettet 2025: Slik blir du sett, hørt og forstått i digitale kanaler